Restaurang- och livsmedelsprogrammet

Restaurang- och livsmedelsprogrammet vänder sig till dig som vill arbeta med matlagning, servering eller bakning.

Första året är gemensamt med fokus på grundläggande hygienkunskap, livsmedels- och näringskunskap samt branschkunskap. Inför årskurs 2 väljer man inriktning.

Är du intresserad av att arbeta med varm och kall mat, moderna och klassiska maträtter, dukning, tallriksservering, fatservering, prata med gäster…? Ja, då kommer du säkert att välja inriktning mot Kök och Servering.

Tycker du om att baka matbröd, söte bröd, kakor eller att tillverka tårtor och bakverk. Ja, då är inriktningen Bageri och Konditori något för dig.

Man lär sig också betydelsen av att ge god service och ha ett gott kundbemötande.

På programmet finns följande programfördjupningspaket:

• Kök
  • Servering
  • Bageri & Konditori

Exempel på möjliga yrkesutgångar är: kock, kallskänka, servitris/ servitör, bagare eller konditor.

Du kommer också att få användning av dina kunskaper i svenska, engelska och matematik i det dagliga arbetet på

Restaurang- och livsmedelsprogrammet.

För att träna i att kunna ge bra service till gäster i offentliga och privata restaurangverksamheter samt att kunna jobba hantverksmässigt i små och storskaliga verksamheter, har vi etablerat ett bra samarbete med företag inom nämnda branscher.

Inom Restaurang- och Livsmedelsbranschen, liksom under utbildningen, förekommer det en del obekväma arbetstider som innebär arbete på kvällar och helger. Du ska finnas tillgänglig när andra är lediga.

Arbetsplatsförlagt lärande, APL
APL är ett mycket viktigt inslag i utbildningen. Det är här du kommer i kontakt med det verkliga arbetslivet. Minst 15 veckor är APL på olika arbetsplatser.

Gymnasiearbete
I åk 3 på restaurang- och livsmedelsprogrammet ska du göra ett gymnasiearbete inom ditt valda yrkesområde. Där får du visa att du har de kunskaper som behövs för att börja jobba med det du utbildat dig till.

Restaurang- och livsmedelsprogrammet är ett yrkesprogram vilket innebär att du kan börja jobba direkt efter gymnasiet. Efter dina studier har du en yrkesexamen som betyder att du är anställningsbar som kock, kallskänka, servitris/ servitör, bagare eller konditor, beroende på vilken inriktning du har valt.

Det finns möjligheter under din tid på restaurang och livsmedelsprogrammet att välja till kurser inom individuella val för att få grundläggande högskolebehörighet. Man kan läsa vidare på högskola, universitet eller yrkeshögskola.

Grundläggande behörighet
Alla elever som väljer yrkesinriktade program vid Alléskolan erbjuds möjlighet att läsa Svenska 2, Svenska 3 samt Engelska 6 och kommer då att få grundläggande behörighet för universitets- och högskolestudier.

Kurserna erbjuds som individuella val, programfördjupning eller som utökade kurser beroende på vilket/vilka program det gäller.

Annelie Månbrant
annelie.manbrant@alleskolan.eu