Bygg- och anläggningsprogrammet

Är du händig och praktisk? Har du sinne för färg och form? Vill du ha ett fritt och självständigt yrke? Ja då är Bygg- och anläggningsprogrammet det rätta för dig!

På Bygg- och anläggningsprogrammet lär du dig om byggnation och anläggning, om hur man bygger rationellt, säkert och miljömässigt. Stor vikt läggs vid arbetsmiljöfrågor för att undvika arbetsskador och för att bygga upp en god hälsa. En annan viktig aspekt är miljöhänsyn, hur olika material och sätt att bygga påverkar miljön, kretsloppet och oss själva. Utbildningen bygger på goda hantverkstraditioner och innehåller många praktiska moment där du självständigt och på ett säkert sätt lär dig hantera olika verktyg och maskiner.

Utbildningen i skolan garanterar dig minst 15 veckors APL, arbetsplatsförlagt lärande, på något företag i regionen som vi samarbetar med.

Bygg- och anläggningsprogrammet leder till yrken inom anläggningsfordon, husbyggnad, mark och anläggning, måleri och plåtslageri. Det finns många olika programfördjupningar inom vald inriktning vilket skapar goda förutsättningar för dig som elev att hitta just ditt framtida yrke.

Genom ett medvetet individuellt val under din utbildning kan du också skaffa dig behörighet att söka till högskola och universitet där du vidareutbildar dig exempelvis till byggarbetsledare, byggnadsingenjör eller byggnadstekniker.

Vår utbildningsfilosofi är att goda relationer skapar trygghet och glädje för dig som elev, och med din brinnande vilja att nå dina mål bygger du din framtid här tillsammans med oss lärare på Bygg- och anläggningsprogrammet.

Välkommen till Alléskolan i Hallsberg!

Grundläggande behörighet
Alla elever som väljer yrkesinriktade program vid Alléskolan erbjuds möjlighet att läsa Svenska 2, Svenska 3 samt Engelska 6 och kommer då att få grundläggande behörighet för universitets- och högskolestudier.

Kurserna erbjuds som individuella val, programfördjupning eller som utökade kurser beroende på vilket/vilka program det gäller.

Lärlingsutbildning
Vissa inriktningar på Bygg- och anläggningsprogrammet går att läsa som lärlingsutbildning.
Läs mer här: Lärlingsutbildning

Maud Frimodig