Musikprofil

För dig som är intresserad av att plugga ett annat högskoleförberedandeprogram än Estetiska programmet men ändå vill ha Musik med under din utbildning, finns vår Musikprofil på NA-, TE, EK-, HU- och SA-programmen.

Det betyder att man läser grunden i det Estetiska programmets inriktning Musik (Ensemble med körsång, Instrument- eller sång 1, Gehörs- och Musiklära 1) samt kursen Musikproduktion 1.

Musikprofilen är den enda i sitt slag i länet och du läser 500 p Musik-kurser av dina 2500 p på gymnasiet.

Hur ska man då tänka i valet av utbildning gällande Musikprofil?

Jo, om du vill fortsätta med utbildningar på högskolenivå som leder till att du blir t ex tekniker, ingenjör, läkare eller veterinär är NA- eller TE-programmen med Musikprofil ett bra alternativ för dig.

Vill du istället ha behörighet för övriga utbildningar på högskolenivå och funderar på att gå EK-, HU- eller SA-programmen? Är du även musikintresserad?

Du bör då få förklarat för dig från din eller vår SYV om det är några speciella kurser på just det programmet som du behöver för fortsatta studier inom något område. Det kan ju också vara så att du t ex bara är intresserad av och vill läsa några speciella kurser som finns i programfördjupningen på ett specifikt program.

Om det är det, kan Musikprofil på de olika programmen vara ett bra alternativ för dig (många av kurserna kan du även läsa på ES i det Individuella valet, Programfördjupningsval eller som Utökad kurs).

Är det inte några speciella kurser på just det programmet du behöver, men du vill ha samma behörighet att söka vidare som på EK- och SA-programmen?

Då kan ES vara ett bra alternativ för dig som vill ha mycket musik i din utbildning. Detta eftersom att du hos oss på Alléskolan får samma behörighet för högre studier som på EK- och SA-programmen.­­

På ES har du vissa valmöjligheter att välja olika kurser, både under det Individuella valet (under det andra och tredje året), men även under programfördjupningen (under det tredje året). T ex kan du välja kurser mer åt musikhållet, eller så är du kanske intresserad av t ex Moderna språk, Idrott och hälsa, Psykologi, eller att läsa kurser du får meritpoäng för, såsom Moderna språk, Ma3b, Ma4 eller Eng 7.

Om du går ett program med Musikprofil är dina valbara kurser inom Programfördjupningen (300p) samt Individuellt val (200p) låsta till Musikprofilen (500p) under utbildningens gång.

Se och jämför programstruktur på olika program för att förstå det hela bättre eller kontakta oss för mer info.