Elitidrott - Bågskytte (NIU)

Alléskolan i Hallsberg tillsammans med Svenska bågskytteförbundet och Järnvägens Bågskytteförening har 10 platser gällande Elitidrott, NIU. Du kan kombinera ditt bågskytteintresse med studier på de flesta av våra nationella program. Alléskolan erbjuder ett unikt idrottscampus. I direkt anslutning till skolan finns:

• Två gym och två träningsstudios.
  • Två idrottshallar
  • Simhall med möjlighet till rehabiliteringsträning

Av gymnasiets 2500 poäng kommer du att använda 400 poäng till specialidrotten Bågskytte. Dessa 400 poäng tas från delar av ordinarie programfördjupning samt hela det individuella valet. Du får träna vid tre tillfällen per vecka (förmiddag) under din skoltid, samt vid minst två tillfällen med tränare under övrig tid. Efter förmiddagspassen för du ett återhämtningsmål på skolan. Som NIU elev får du även en uppsättning träningskläder.

• Bågskytteanläggningen är helt komplett, den ligger 5-10 min från skolan. (med bil)
  • Inomhushall som är 8 tavlor bred (25x11m)
  • Tavelplan med plats för 25 tavlor
  • Utskjutningsfönster med plats för 30 skyttar ut på tavelplan
  • Skogsbana med 36 mål (fält, jakt och 3D)
  • Ett fullt utrustat kök
  • Allt handikappanpassat
  • All utrustning som krävs för att trimma bågar

Tränarna är utbildade i den nya SBF högre tränarutbildning

Emil Arnesson, Compound. HTU. Domarutbildad

Anders Fredriksson, Recurve HTU. Domarutbildad, Tidigare ledare i Svealandsgruppen,

Juniorlandslaget, Para landslaget.

Föreningen har dessutom flera tränare med steg 2 utbildning som står till ert förfogande.

Maria Wahlström ansvarar för kursen Tränings- och tävlingslära och för den fysträning som bedrivs på skolan. Maria är utbildad personlig tränare, utbildad på GIH och arbetar även som idrottslärare på Alléskolan.

Järnvägens BF är en aktiv förening med 160 medlemmar som årligen deltar på ca. 65 tävlingar inom alla tävlingsformer. Föreningen arrangerar årligen cirka 10 tävlingar.

Det kommer att bli minst 1 besök/termin från olika tränare eller aktiva toppskyttar.

Ansökan senast 1/12

Ansökan ska göras senast 1/12 genom att fylla i ansökningsformuläret nedan.

Antagningsdag 25/1

Efter ansökan är inlämnad kommer vi att bjuda in till en antagningsdag med intervjuer samt besök på träningsanläggning, skola och elevboende. Datum för detta är planerat till fredag 25 januari.

Program och inriktningar som du kan kombinera med Nationell Idrottsutbildning (NIU)
eller Lokal Idrottsutbildning (LIU):

Förteckning program och inriktningar NIU eller LIU
Pdf, 269.9 kB.
Programfolder Pdf, 2.6 MB, öppnas i nytt fönster.

Marcus Ludvigsson
marcus.ludvigsson@alleskolan.eu