Fordons- och transportprogrammet

Fordons- och transportprogrammet vänder sig till dig som vill arbeta med olika fordon och transporter.

Första terminen är gemensam med fokus på grundläggande fordonsteknik och inför termin 2 väljer du inriktning.

Är du intresserad av att arbeta med personbilar, lastbilar, entreprenadmaskiner, teknik, elektronik och IT? Ja då kommer du säkert att välja personbilsmekaniker, billackerare eller lastbil/maskinmekaniker. Du kan också välja inriktning mot transport vilket innebär att du får utbildning till yrkeschaufför, dvs. Körkort C E + YKB (Yrkeskompetensbevis). Man lär sig också betydelsen av att ge god service och ha ett gott kundbemötande.

På programmet finns följande tre inriktningar:

Lastbil och mobila maskiner (endast som lärlingsutbildning), Personbil och Transport

Exempel på möjliga yrkesutgångar är: lastbilsmekaniker, maskinmekaniker, personbilsmekaniker, lastbilsförare.

Du kommer också att få användning av dina kunskaper i svenska, engelska och matematik i det dagliga arbetet på fordonsprogrammet.

Att kunna utföra service, reparationer och andra underhållsåtgärder på ett fackmannamässigt sätt är något som arbetsgivaren värderar högt. De allt mer datoriserade och högteknologiska fordonen ställer höga krav på en välutbildad yrkeskår. För att möta denna efterfrågan har skolan ett väl etablerat samarbete med många företag i regionen där varje elev gör minst 15 veckors APL (Arbetsplatsförlagt lärande) under sina 3 år på Alléskolan.

Efter utbildningen kan du, beroende på vilken inriktning du har valt, direkt gå ut i arbetslivet och arbeta som maskin- eller lastbilsmekaniker, bilmekaniker, billackerare eller lastbilsförare.

Fordons- och transportprogrammet är dock en bred praktisk, teknisk- mekanisk utbildning vilket medför att även yrken såsom besiktningstekniker, MC-mekaniker, bilbyggare, diagnostekniker och bilsportstekniker är lämpliga för elever som avslutat sina studier på Fordons- och transportprogrammet.

Du kan också läsa vidare på yrkeshögskola.

Det finns även möjlighet att under din tid på Fordons- och transportprogrammet välja till kurser som individuellt val eller utökat program för att få grundläggande högskolebehörighet.

Värt att veta:
Du bör inte vara allergisk mot oljor, lösningsmedel eller metaller. Inte heller bör du ha ryggbesvär, eftersom både lyft och obekväma arbetsställningar kan förekomma. Om du väljer att läsa Transportinriktningen till yrkeschaufför måste du vara fullt behörig till gymnasiets nationella program.

Mer info om Yrkesförare: www.tya.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Grundläggande behörighet
Alla elever som väljer yrkesinriktade program vid Alléskolan erbjuds möjlighet att läsa Svenska 2, Svenska 3 samt Engelska 6 och kommer då att få grundläggande behörighet för universitets- och högskolestudier.

Kurserna erbjuds som individuella val, programfördjupning eller som utökade kurser beroende på vilket/vilka program det gäller.

Lärlingsutbildning
Vissa inriktningar på Fordons- och transportprogrammet går att läsa som lärlingsutbildning.
Läs mer här: Lärlingsutbildning

Elev för en dag

Går du i 9:an och är intresserad av våra gymnasieutbildningar på Alléskolan?
Vi ger dig möjligheten att besöka något av våra program!
Klicka här för intresseanmälan: Elev för en dag

Rektor:
Katrin Pedersen