Lokal Idrottsutbildning (LIU) - Träningslära

Gillar du att träna och eller vill lära dig mer om hur du kan utveckla dina fysiska kvaliteter? Då kan profilen Träningslära vara något för dig. Här har du möjlighet att träna två pass i veckan på skoltid, i skolans unika idrottsfaciliteter.

På Alléskolan har du möjlighet att kombinera ditt träningsintresse med studier på de flesta av våra nationella program. Oavsett vilken träningsform du håller på med så får du här chansen att utvecklas ytterligare. Profilen innebär att man läser kursen Träningslära 1 under ett år med möjlighet att läsa Träningslära 2 under nästa år. Vi kommer att jobba med träningsmetoder och livsstilsfaktorer i syfte att du som träningsintresserad ska kunna utvecklas bättre oavsett om du utövar en individuell idrott, lagidrott eller tränar på egen hand exempelvis på gym.

Alléskolan erbjuder ett unikt idrottscampus. På skolans område finns:

• Egen konstgräsplan, Allévallen, samt ett flertal naturgräsplaner
  • Två gym
  • Träningsstudio
  • Två idrottshallar
  • Simhall
  • Löp- och strövområde
  • Friidrottsanläggning

I undervisningen, som är både teoretisk och praktisk, lär vi oss hur kroppen är uppbyggd och hur den fungerar. Vi skaffar oss även kunskaper om hur olika träningsmetoder kan göra oss bättre och ge oss en bättre hälsa. För att förbättra prestationen ytterligare och samtidigt förebygga skador konstruerar vi individuella träningsprogram. Vi behandlar även kostens betydelse för hälsa och prestation.

Ansvarig för kursen är Lisa Broadley som är utbildad på GIH och undervisar även i Idrott och hälsa på skolan.

Program och inriktningar som du kan kombinera med Nationell Idrottsutbildning (NIU)
eller Lokal Idrottsutbildning (LIU):

Förteckning program och inriktningar NIU eller LIU Pdf, 269.9 kB.

Marcus Ludvigsson
marcus.ludvigsson@alleskolan.eu