Estetiska programmet

Estetiska programmet på Alléskolan är ett naturligt val för dig som vill utöva och utveckla ditt stora intresse - Musik och samtidigt få en utbildning som ger dig behörighet till högre studier på högskola och universitet.

Hos oss får du i en trygg miljö och i moderna musiklokaler utvecklas tillsammans med andra med samma intresse.
Musikrummen på Alléskolan blir inte bara dina lektionssalar, utan även en samlingsplats där du också efter skoldagen kan öva, göra musik och umgås. Vår målsättning är att du ska utveckla din egen kreativitet och lust för att skapa.

Det är inte alltid tanken om framtiden är densamma i årskurs nio som i trean på gymnasiet. Hos oss har du därför valmöjligheter att välja vissa kurser från år till år. Både under det individuella valet, men även under programfördjupningen under det tredje året (se programstruktur). Du kan t.ex. välja fortsättningskurser inom musik, såsom Musikproduktion, Musikimprovisation eller Arrangering och komposition. Eller så är du kanske intresserad av att också välja kurser inom språk, idrott och hälsa, psykologi, eller kurser du får meritpoäng för, såsom Matematik 3b, Matematik 4 eller Engelska 7. Efter dina tre år och examen från ES – Musik på Alléskolan får du samma behörighet för högre studier som på Samhällsvetenskapsprogrammet och Ekonomiprogrammet.

Med engagerade lärare som också ofta jobbar som musiker och låtskrivare utvecklar vi hela tiden vår undervisning för att passa dagens behov och musikbransch som ständigt är i utveckling.

Du utvecklas i att spela, repa in och framföra musik tillsammans med andra och får under studietiden lära dig många olika musikstilar samtidigt som du förbereds att framträda inför publik under konserter, både små som stora, på och utanför skolan.

Som instrumentalist eller sångare får du lektioner i både huvud- och bruksinstrument samt lär dig att ta ut musik på gehör med hjälp av bl a kunskaper i musikens uppbyggnad och teoretiska delar. Du får även utveckla din kreativa sida genom att skapa egenproducerad musik i våra moderna musikdatasalar och i vår inspelningsstudio.

Kort sagt så får du en gedigen musikutbildning samtidigt som du är högskoleförberedd.

Vad kan du studera vidare inom eller arbeta med efter utbildningen?

Många av våra elever fortsätter att utveckla sitt musikintresse och utbilda sig genom musikutbildningar på t ex Folkhögskolor och Musikhögskolor, men även på fristående skolor både i Sverige och utomlands. Alléskolans Estetiska program har även många elever som fortsätter med teoretiska studier vid högskolor och universitet. Det Estetiska programmet är ett högskoleförberedande program och efter slutförd utbildning har du behörighet för högre studier på Universitet och Högskola inom ett stort antal områden och program.

Programmet är alltså till både för dig som vill jobba med musik, som t ex sångare, artist, musiker, musiklärare, låtskrivare, musikproducent eller ljudtekniker, men även för dig som fortsatt bara vill ha musik som ett intresse och samtidigt ha behörighet för högre studier inom samma områden som Samhällsvetenskapsprogrammet och Ekonomiprogrammet har.

Hos oss studerar du tillsammans med klasskompisar som vill bli musiker, ekonomer, lärare, socionomer, artister, jurister, poliser mm.

Katrin Aldenfalk
katrin.aldenfalk@alleskolan.eu