Industritekniska programmet

Bli eftertraktad på arbetsmarknaden. Kunna ta jobb direkt efter studenten? Spännande och avancerad verkstadsteknik. Då kommer du till Industritekniska programmet på Alléskolan i Hallsberg.

Alléskolan i Hallsberg har den moderna maskinparken för utbildning av operatörer för industrin inom plåt & svets och för skärande bearbetning och förberedande för andra typer av processindustri.

Din skoltid
Det industritekniska programmet är ett program för dig som vill arbeta inom verkstadsindustri eller processindustri med modern teknik varvat med hantverksskicklighet. Du lär dig arbeta med kvalitetssäkring, svetsning, skärande bearbetning, plåtbearbetning och industriarbeten. Din utbildning sker i helt nya lokaler på Alléskolan med toppmodern utrustning.

Vi samarbetar med industrin i närområdet och får spännande projekt som är produkter som går till deras kunder.

På skolan finns svetsavdelning med moderna svetsmaskiner samt svetsrobot. Inom skärande bearbetning lär du dig att arbeta både konventionellt och med den senaste maskintekniken. Vi har bland annat en ny fleroperationsmaskin, nya svarvar som programmeras med CNC-teknik samt fina CAD-lokaler med simulatorer. Inom plåtbearbetning lär du dig att arbeta med modern maskinteknik, t.ex. med vår nya vattenskärmaskin och kantpress som båda programmeras med datorteknik.

Industritekniska programmet erbjuder inriktningarna Produkt och Maskinteknik samt Svetsteknik. Du varvar teori med praktiskt arbete. Inom inriktningen Produkt och maskinteknik får du arbeta med både konventionella och moderna maskiner samt montering. Du får lära dig hur man arbetar efter ritningar och hur man producerar varor inom dagens verkstadsindustri. Du läser även CNC-teknik.

Inom inriktningen Svetsteknik lär du dig att sammanfoga material med olika metoder och tekniker.
I plåtbearbetningen lär du dig den nya tekniken bland annat genom att arbeta med en vattenskärmaskin och en fyraxlig kantpress. Du får lära dig att läsa olika ritningar inom vattenskärning, kantpressning och montering. Du ska kunna bedöma att resultatet håller god kvalitet.

Urvalet av yrkeskurser sker i samråd med företagen i regionen. Regionen har många tekniskt duktiga företag som skolan har ett nära samarbete med genom arbetsplatsförlagt lärande (APL). Du har APL under årskurs 2 och 3. APL är ett bra sätt att få erfarenhet från det verkliga arbetslivet och ett utmärkt tillfälle att knyta kontakter med tänkbara framtida arbetsgivare. Den tekniska utvecklingen inom industrin går snabbt och du måste ständigt vara beredd på att lära dig nya saker.

Alla får jobb

Alléskolans duktiga elever på det industritekniska programmet har den högsta etableringsgraden (100%) i länet. Med anledning av detta besökte P4 Örebro oss och gjorde ett radioinslag.

Lyssna på inslaget (34:15 in i programmet)

https://sverigesradio.se/avsnitt/1426923 Länk till annan webbplats.

Källa:

https://www.ekonomifakta.se/gymnasiepejl Länk till annan webbplats.

Grundläggande behörighet
Alla elever som väljer yrkesinriktade program vid Alléskolan erbjuds möjlighet att läsa Svenska 2, Svenska 3 samt Engelska 6 och kommer då att få grundläggande behörighet för universitets- och högskolestudier.

Kurserna erbjuds som individuella val, programfördjupning eller som utökade kurser beroende på vilket/vilka program det gäller.

Katrin Pedersen
katrin.pedersen@alleskolan.eu

Anne Virtanen
anne.virtanen@alleskolan.eu