Naturvetenskapsprogrammet - Musikestet

För elever som går Musikprofil på Naturvetenskapsprogrammet erbjuds inriktningen Naturvetenskap.

Du läser samtliga programgemensamma ämnen som Biologi 1, Fysik 1, Kemi 1 och Moderna språk. Inom inriktningen Naturvetenskap läser du Biologi 2, Fysik 2 och Kemi 2. Matematik 4 inom inriktningen utgår till fördel för en musikkurs. Men som utökad kurs erbjuds du att läsa matematik 4 för att få en bredare behörighet.

Musikkurserna läser du under programfördjupning och individuellt val. Om du väljer Musikprofil får du ett brett utbud av kurser som ger dig möjlighet att prova på olika områden inom musikens värld. De kurser du läser är, grunden i det Estetiska programmets inriktning Musik, Ensemble med körsång, Instrument- eller sång 1, Gehörs- och Musiklära 1, samt kursen Musikproduktion 1.

Du får handledning av musiklärare med teknik, övning, teori och praktik. Konserter, uppträdanden och shower både på och utanför skolan är viktiga och mycket uppskattade, så är också möjligheten att skapa egenproducerad musik i vår studio såväl som i våra nyutrustade musikdatasalar. Profilen är en unik möjlighet att kombinera en musikestetisk utbildning med ett teoretiskt program som ger bred behörighet för högre studier.

Du har behörighet till de flesta högskoleutbildningar, även de tekniska. Utbildningen är perfekt för dig som vill arbeta som till exempel lärare, forskare, veterinär, tekniker, ingenjör, journalist och läkare. Naturvetenskapsprogrammet ger dig den bredaste behörigheten inför framtida högskolestudier. Du kan också fortsätta utveckla ditt musikintresse genom olika utbildningar på folkhögskolor och musikhögskolor. Inriktningen är till för dig som vill bli sångare, musiker, musiklärare, låtskrivare, ljudtekniker eller producent, men även för dig som vill fortsätta att ha musik som ett intresse.

Rektor:
Annelie Månbrant