Teknikprogrammet - Musikestet

För elever som går Musikprofil på Teknikprogrammet/Teknikcollege erbjuds inriktningen Teknikvetenskap.

Du får behörighet som gör att du direkt efter genomförd gymnasieutbildning kan söka till t.ex. arkitekt-, systemvetar- eller civilingenjörsutbildning.

Du läser samtliga programgemensamma kurser som Fysik 2, Matematik 4 och Teknik 2.

Inom programfördjupning läser du kursen Matematik 5 som kan ge värdefulla meritpoäng. Övriga kurser inom programfördjupning är musikkurser. Inom individuellt val läser du enbart musikkurser. Du erbjuds även att läsa extra kurser (TC-diplom).

Om du väljer Musikprofil får du ett brett utbud av kurser som ger dig möjlighet att prova på olika områden inom musikens värld. De kurser du läser är, grunden i det Estetiska programmets inriktning Musik, Ensemble med körsång, Instrument- eller sång 1, Gehörs- och Musiklära 1, samt kursen Musikproduktion 1.

Du får hjälp och vägledning av ett antal musiklärare som hjälper dig med teknik, övning, teori och praktik. Konserter, uppträdanden och shower både på och utanför skolan är viktiga och mycket uppskattade, så är också möjligheten att skapa egenproducerad musik i vår studio. Profilen är en unik möjlighet att kombinera en musikestetisk utbildning med ett teoretiskt program som ger bred behörighet för högre studier.

Du har full behörighet för högre studier på t ex Universitet och Högskola. Du kan också fortsätta utveckla ditt musikintresse genom olika utbildningar på folkhögskolor och musikhögskolor. Inriktningen är till för dig som vill bli sångare, musiker, musiklärare, låtskrivare, ljudtekniker eller producent, men även för dig som vill fortsätta att ha musik som ett intresse.

Katrin Pedersen
katrin.pedersen@alleskolan.eu