Information till vårdnadshavare ang distansundervisning

Vid en pressträff i dag 3 december meddelade statsminister Stefan Löfven, utbildningsminister Anna Ekström samt Folkhälsomyndighetens generaldirektör Jan Carlson att distansundervisning återinförs på landets gymnasieskolor från och med måndag 7 december till den 6 januari.

Regeringens beslut idag innebär ingen förändring för Alléskolan under den aktuella tidsperioden eftersom vi sedan 25 november bedriver en kombination av distansundervisning och undervisning på skolan på det sätt som regeringen anser att vi ska göra. Eleverna kommer att få information precis som tidigare om när de ska vara på skolan och när de studerar hemifrån fram till jullovet!

Om det blir distansundervisning när vårterminen börjar igen vet vi inte nu. Det beror på hur situationen runt smittspridningen ser ut då. Vi kommer att ge besked om detta i god tid innan vårterminen startar så att eleverna hinner förbereda sig.

Några tips för att lyckas bra med dina distansstudier:
Behåll samma rutiner på morgonen som vid en vanlig skoldag. Gå upp i tid, ät frukost och förbereda sig för lektionerna.

Det är jobbigt att sitta vid datorn länge, så glöm inte att ta pauser mellan lektionerna. Det är viktigt att röra på sig för att orka med.

Försök att ha en plats att studera på där du sitter bekvämt och där du får plats med din dator, böcker och material.

Vi befinner oss fortfarande i en pandemi och många blir smittade av covid-19. Tänk på:
- att hålla avstånd
- att tvätta händerna noga
- att inte besöka platser, buss eller tåg där du behöver trängas med andra människor
- att stanna hemma om du inte är frisk
- vara riktigt rädd om dig själv och andra
Du kan läsa mycket mer om detta på Folkhälsomyndighetens hemsida Länk till annan webbplats.

Kom ihåg - covid-19 har funnits hos oss länge nu, och det börjar kännas riktigt jobbigt. Påminn dig om att det kommer att gå över. Till dess behöver vi hålla i, och hålla ut.
Vi vet att du gör det du kan för att skydda dig själv och andra. Fortsätt med det. TACK!

Och som vi har sagt många gånger tidigare: Om du stöter på problem, har frågor eller känner oro - prata med någon av dina lärare!

Lycka till!

/ Ledningen genom Marie Kilk