Elev kammade hem tre priser i finalen av Utställningen Unga Forskare

I torsdags utsågs Sveriges skarpaste unga forskare. 100 finalister har mötts och tävlat om priser värda över 500 000 kronor.

Lukas Wass i TE14B kammade hem tre priser i tävlingen Utställningen Unga Forskare Länk till annan webbplats.; Konstruktionspriset (10 000 kronor), The YALE SCIENCE & ENGINEERING ASSOCIATION, INC, Most Outstanding Exhibit in Computer Science, Engineering, Physics, or Chemistry (10 000 kronor) samt medalj Tekniska Museets Vänners pris för innovation och samhällsnytta (2 000 kronor). Utställningen Unga Forskare är Sveriges största tävling för gymnasieprojekt inom matematik, teknik och naturvetenskap.

Då Lukas skulle bestämma sig för vad han skulle göra som gymnasiearbete började han med en lista med tänkbara projekt. Det resulterade i att utveckla sina kunskaper inom robotik. I 3-D CAD ritade han en hand som han sedan skrev ut i en 3-D skrivare. Handen kan användas till att t ex utföra handlingar i utrymmen där det är olämpligt för människor att vistas. Lukas har gjort allt från grunden. Däribland etsat och lött kretskort och programmerat microprocessorer.

Hur mycket tid har du lagt ner på ditt gymnasiearbete?
- Jag vet inte svarar Lukas, men det är mer än de 100 timmarna som ett gymnasiearbete ska omfatta.

Har arbetet flutit på bra?
- Det har varit mycket trial and error, Men arbetet har gått framåt, bevisligen.