Alléskolan vann teknikveteskapstävling

Alléskolans teknikelever från årskurs 2 stod högst upp på pallen när årets teknikveteskapstävling avgjordes i Innova, Tullängsgymnasiet.

Rikard Johansson, Max Hellberg, Simon Svensson och Ellen Blennow från Alléskolan. Vinnare av Teknikvetenskapstävlingen 2019 med sin idé Fia i form.

Vinnarna Rikard Johansson, Max Hellberg, Simon Svensson och Ellen Blennow från Alléskolan utvecklade en prototyp som ska hjälpa äldre och personer med funktionsvariation att aktivera sig mer i vardagen. De kallar sin uppfinning för “Fia i form” som på olika sätt gör att spelets deltagare får använda såväl kropp som knopp.

- Den största utmaningen var att få ihop alla delar, framför allt att koppla ihop den fysiska delen med datadelen, berättar Rickard Johansson.

Ellen Blennow fortsätter:

- Alla timmar vi har jobbat över kom äntligen till nytta, det känns fantastiskt. Alla jobbade verkligen tillsammans och alla fick göra det de var bra på. Ihop med en otroligt peppande lärare lyckades vi ta oss ända hit.

Juryns uppgift var att bedöma den tekniska nivån, funktion och användarvänlighet, om innovationen fyller ett behov samt om produkten/lösningen är unik.

Juryns motivering lyder

En produkt som löser flera behov på ett innovativt sätt, med stark teknik, god research och högt engagemang kopplat till forskning och dessutom presenterad och förklarad med positiv energi. Gruppen och idén fick även flest antal röster från besökarna. Stort grattis till ”Fia i form”.

Vi på Alléskolan är mycket stolta över våra teknikelever och väntar med spänning på nya innovationer.