loggor Alléskolan Allévux Sydnärkes Utbildningsförbund

Om e-legitimation

E-legitimation är en beprövad och säker lösning som används av exempelvis banker, Skatteverket, Försäkringskassan, Apoteket och många andra organistationer och företag som erbjuder e-tjänster på Internet.

Din e-legitimation använder du när du legitimerar dig och när du skriver under handlingar elektroniskt på Internet. En e-legitimation är lika personlig som ett körkort eller ett vanligt ID-kort. Om ni är flera i familjen som använder e-tjänster behöver ni ha varsin e-legitimation. Det går bra att spara flera i samma dator eller på samma USB-minne.

Har du ingen e-legitimation? Du kan beställa din e-legitimation via t ex din bank. På hemsidan www.bankid.com Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. får du information om hur du enkelt skaffar en sådan.

Starta alltid hos din internetbank när du vill skaffa BankID
BankID-systemet består av ett säkerhetsprogram/-app som du installerar i din dator, telefon eller surfplatta, samt själva e-legitimationen BankID som du laddar ner från din internetbank eller får hemskickat på ett smartkort.

Installationen av säkerhetsprogrammet kan du göra via internetbanken eller direkt från webbplatsen install.bankid.com Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., medan säkerhetsappen laddas ner från App Store, Google Play eller Windows Store, beroende på vilken typ av telefon/surfplatta du har.

Sydnärkes Utbildningsförbund, Box 20, 694 21 Hallsberg
Tel: 0582 - 35 500